سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای مناسب برای خرید گیتار

برای خرید گیتار مناسب باید خیلی نکات را در نظر گرفت تا گیتاری که برای نواختن انتخاب کرده اید دچار مشکل نشود.?

راهنمای مناسب رای خرید گیتارراهنمای مناسب برای خرید گیتار

 


1_ سیم ها گز نزند


اگر ساختمان گیتار را بشناسید می دانید گیتار معمولا دارای 12 قسمت عمودی و 6 سیم است و کلا تشکیل 72 نت را میدهد. تمام این نتها را با درست گرفتن انگشت دست چپ روی این 72 خانه، به صدا درآورید. صدای حاصل باید شفاف و بدون صدای نویز گونه باشد یا اصطلاحا گِز نزند. البته انگشت دست چپ را کاملا پشت فِرت (خطوط فلزی جداکننده روی دسته گیتار) قرار دهید تا صدای گِز احتمالی از غلط گرفتن انگشت دست چپ شما نباشد. همچنین برای گز نزدن در شروع کار بهتر است اکشن گیتار پایین باشد. اکشن گیتار همان فاصله سیمها تا دسته گیتار است.

2- چه مارک و مدل گیتاری تهیه کنیم که مناسب باشد؟


اگر قصد یادگیری گیتار را دارید و می خواهید یک گیتار مناسب تهیه کنید که از نظر صدا و قیمت مناسب باشد و تا چند سالی بتوانید برای تمرین از آن استفاده کنید، گیتارهای مارک یاماها مدل C40 و مدل C70 و مدل C80 از معروف ترین و محبوب ترین مدل های گیتار کلاسیک هستند که برای تمرین یادگیری سبک پاپ و سبک کلاسیک گیتار مورد استفاده قرار می گیرند. 
?

راهنمای مناسب رای خرید گیتارراهنمای مناسب برای خرید گیتار

 

3-دسته گیتار


دسته یا گردن گیتار باید صاف و بدون تاب باشد. همچنین پشت دسته زیاد گرد نباشد، چون در این صورت کار شما هنگام شروع کمی سخت میشود. دسته گیتار را در زوایای مختلف گرفته و کاملا مطمئن شوید که صاف و بدون تاب است. این کار را خودتان انجام دهید و هرگونه فرم غیرعادی را جدی بگیرید، چرا که همین تاب باعث صدای ناهنجار در ساز می شود.

4-پاشنه گیتار


پاشنه، محل اتصال دسته گیتار به بدنه است که باید بدون ترک خوردگی و ضرب دیدگی باشد.

5-تیغه خرک گیتار


تیغه خرک یا اکشن گیتار از جنس های مختلفی (استخوان ، پلاستیک ، …) ساخته می شود که بایستی بدون ترک و شکستگی باشد. تیغه خرک در تعیین ارتفاع سیم گیتار با دسته گیتار نقش مهمی دارد.

6-صدای گیتار

به یاد داشته باشید که برای یک نوازنده‌ی مبتدی، راحتی کار با گیتار مهم‌تر از صدای آن است. صدای نخستین گیتار باید درحد استاندارد باشد. همچنین به یاد داشته باشید که سیم‌های قدیمی تاثیر منفی در صدای گیتار دارند. پس ممکن است یک گیتار متوسط با تعویض سیم‌های قدیمی به یک گیتار خوب تبدیل شود. بهتر است پس از خرید گیتار، سیم‌های آن را نیز تغییر دهید.?

راهنمای خرید مناسب گیتارراهنمای مناسب برای خرید گیتار

تاریخچه گیتار

روایت های متفاوتی در مورد تاریخچه گیتار وجود دارد عده ای بر این عقیده اند که گیتار از مصر سرچشمه گرفته است و عده ای نیز بر این نظرند که گیتار از سیتارای یونانی-آشوری (Greek Assyrian Cithara) که بوسیله رومی ها به اسپانیا آورده شده گرفته شده است. گیتار نتیجه تحول لوت در اروپا است. لوت نیز خود تحول یافته عود (به عربی العود=چوب) و بربط است. گفته می‌شود زریاب نامی عود را به اندلس آورد و از آن پس این ساز در اسپانیا و دیگر مناطق اروپا رایج شد.

در زمان حکومت اسلام در اروپا، ساز گیتار توسط زریاب دارابگردی و چند تن از شاگردانش به آندلس برده شد. در آن زمان به گیتار، کیتارا یا قیتارا می‌گفتند و نام کنونی گیتار برگرفته از همین نام است. در واقع وجود پسوند تار در نام گیتار می‌تواند موید این باشد که گیتار سازی ایرانی است.